Různý vývoj a různá očekávání zotavení letecké dopravy

  • 25.10.2020 08:30

Minulý týden přinesl několik zajímavých a na první pohled protichůdných pohledů na zotavení odvětví letecké dopravy.

WizzAir: obor nikdy nedosáhne předkoronavirového rozměru

Šéf Wizz Airu József Váradi nevěří, že by se letecká doprava kdy vrátila na předkrizové úrovně. Je přesvědčen, že letecké společnosti vyjdou z krize menší, řada společností krizi nepřežije. Očekává, že některé evropské vlády budou držet své „národní“ letecké společnosti nad vodou a nalévat do nich další hotovost. Nejvíce budou krizí zasaženy tradiční společnosti s vysokým podílem obchodních cestujících.

Přes toto pesimistické hodnocení šancí letecké dopravy je Váradi optimistou, pokud jde o Wizz Air. Vychází z toho, že Wizz Air nabízí přímé lety za nízké ceny. Neobává se ani tak nedostatku poptávky, spíše restrikcí v cestování. Wizz Air pokračuje v přejímkách letadel a rozšiřuje svůj park, aby společnost byla připravena na budoucnost po koronaviru. Podle vyjádření Váradiho dnes dodávky pro IndiGo a Wizz Air představují čtvrtinu celkových dodávek Airbusu. 

Wizz Air dne 22. října otevřel druhou londýnskou bází, a to na letišti Gatwick. Po Lutonu a Doncasteru jde o třetí bázi ve Velké Británii.

Váradi, bývalý generální ředitel zkrachovalého národního dopravce Malév, se stal v roce 2003 spoluzakladatelem Wizz Airu, třetí největší nízkonákladovky v Evropě. Wizz Air nyní provozuje asi polovinu svých kapacit.

Eurocontrol: evropské společnosti čeká nejtěžší zima

Generální ředitel Eurocontrolu Eamonn Brennan uvedl, že 20. října bylo ve vzdušném prostoru spadajícím pod Eurocontrol odbaveno pouze 12 221 letů, což představuje pokles o 61 % proti roku 2019. Eurocontrol připomíná, že po hubené letní sezóně nyní čeká evropské letecké společnosti nejtěžší zima. Sezónní pokles provozu se potkává s druhou vlnou koronaviru a vládními opatřeními omezující cestování. Nepříznivou dynamiku provozu u vybraných leteckých dopravců během října ukazuje tab. 1 (https://twitter.com/eurocontrolDG/status/1319533342342172674/photo/1).

United: provoz se obnoví již v roce 2022

CEO společnosti United Scott Kirby ve stejnou dobu, kdy Váradi mluvil o ponurém obrazu leteckého provozu v Evropě prohlásil, že americký trh letecké dopravy je již z nejhoršího venku a k plnému zotavení dojde v roce 2022. Připouští, že to ještě nemusí znamenat, že se dosáhne objemů provozu na úrovni roku 2019. Ve čtvrtém čtvrtletí bude společnost díky úsporným programům ztrácet již jen 15 milionů dolarů denně proti 40 milionům dolarů denně počátkem krize.

Jde pravděpodobně o zatím vůbec nejoptimističtější odhad, který je ve dvouletém předstihu před všeobecně očekávaným návratem na objemy roku 2019 koncem roku 2024.

TSA: odbaveno přes 1 milion cestujících denně

Dosažení významného mezníku oznámila 18. října agentura TSA (Transportation Security Administration) – bylo odbaveno 1,03 milionu cestujících. Ve stejný den loňského roku bylo odbaveno 2,6 milionu cestujících. V týdnu od 12. října do 18. října odbavila TSA celkem 6,1 milionu cestujících, což je opět rekordní „pandemická“ hodnota. Data TSA tak optimismus United Airlines podporují.

Čína a Rusko: vnitrostátní provoz překročil úroveň roku 2019

Čína již v srpnu dosáhla úroveň roku 2019, v říjnu překonává úroveň loňského roku o 10 %. Příznivá data se týkají pouze vnitrostátního provozu, mezinárodní provoz propadl o 90 %.

Také v Rusku dosáhl vnitrostátní provoz úrovně roku 2019 již v srpnu. Tohoto výsledku bylo dosaženo nejenom díky příznivé pandemické situaci, ale zejména díky průměrnému poklesu cen letenek o 40 %. Citlivost cestujících na ceny dokládá nízkonákladová Poběda, která přepravila v září dokonce o 17 % více cestujících než v srpnu 2019 a v podstatě tak zachránila výsledky skupiny Aeroflot.

Japonsku činí propad kapacit v říjnu asi 20 %, podobný pokles vidíme ve Vietnamu a Indonésii. Zdravou dynamiku nyní vykazuje Indie, která byla v srpnu na úrovni -60 %, ale v říjnu již pouze -33 %. Na -40 % se dostala také Brazílie, kde ještě v srpnu byl pokles 60 %. Relativně na nízkých hodnotách zůstává stále Austrálie, kde se propad kapacity snížil z 90 % propadu v srpnu na 75 % v říjnu.

Diametrálně odlišné pohledy na možný vývoj odvětví mají přímou souvislost také s různým vývojem nemocnosti (měřeno kumulativním přírůstkem nemocných na 100 000 obyvatel za 7 dní) v různých zemích a regionech. Je jasné, že jednotlivé regiony mají různou dynamiku. Potvrzuje se, že v nejlepší situaci jsou země s rozsáhlým vnitrostátním provozem.

V Evropě se situace jednotlivých zemí výrazně liší, z čehož vyplývají různé přístupy a restrikce jednotlivých vlád. Zatímco např. v České republice překračují přírůstky 856 nemocných / 100 000 obyvatel za 7 dní (data k 22. říjnu), Velká Británie – největší trh letecké dopravy v Evropě – vykazuje přírůstek 269 nemocných / 100 000 obyvatel za 7 dní, Francie 381. Ve velmi restriktivním Maďarsku je tato hodnota 162. Při takto významných rozdílech (viz tab. 2, https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea) je přirozené, že dosáhnout jednotných pravidel pro svobodné cestování v rámci členských zemí EU je nereálné. A odtud také špatný výhled pro fragmentovaný trh evropské letecké dopravy a cestovní ruch.  

USA vykazují přírůstek 180 nemocných / 100 000 obyvatel za 7 dní, navíc uplatňují relativně liberální politiku přístupu k protiepidemickým opatřením, která leteckým společnostem pomáhá.

Čína vykazuje přírůstek pouhých 0,02 nemocných / 100 000 obyvatel za 7 dní, Rusko 103. Indie má přírůstek 43 nemocných / 100 000 obyvatel za 7 dní, Austrálie 0,63.

Rozdíly mezi jednotlivými zeměmi na světě udává tab. 3 (https://www.ecdc.europa.eu/en/geographical-distribution-2019-ncov-cases).

Celosvětově se projevuje nepříznivý trend nárůstu počtu nemocných.

Postupně se korigují původně optimistické předpoklady o masové vakcinaci. Ve třetí (poslední fázi) testování je nyní 11 vakcín. Začíná se jasně ukazovat, že vakcinace v příštím roce bude mít pouze okrajový vliv. A nic lepšího, než vakcínu (kromě totální karantény) neznáme. Podrobný rozbor účinnosti vakcinace diskutuje např. American Journal of Prevented Medicine zde (https://www.ajpmonline.org/action/showPdf?pii=S0749-3797%2820%2930284-1).


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace