Nizozemská vláda motivovaná ekologickými hledisky nařídila snížit počet slotů na letišti Schiphol, a to o 10 % proti skutečnosti roku 2019. Škrty postihly i společnost JetBlue, která do Amsterodamu létá letouny Airbus A321LR od srpna. Kvůli rozhodnutí své sloty na příští léto ztratí.
JetBlue se proto obrátily se stížností na Ministerstvo dopravy USA, které vyzvaly k podání stížnosti na Nizozemí a EU. Argumentují tím, že administrativní rozhodnutí snížit počty slotů porušuje mezivládní dohody mezi USA a EU (US-EU Air Transport Agreement) o vzájemném leteckém provozu. JetBlue současně navrhují uplatnit reciproční kroky proti KLM a společnostem skupiny SkyTeam. Stížnost JetBlue podpořila organizace Airlines for America (A4A).
Americké ministerstvo dopravy stížnosti JetBlue vyhovělo a podá stížnost u EU a Nizozemí na administrativní snížení kapacity letiště. Ministerstvo požádalo společnosti KLM, Martinair a TUI Airlines Niederlande, aby do sedmi dní předložily přehled letových řádů na lety do USA, a to v rámci „konzultací“.
Sloty na Schipholu přiděluje nizozemský koordinátor slotů ANCL. Je podivuhodné, že tato organizace svým rozhodnutím porušuje mezivládní dohody. JetBlue předem výslovně varovaly, že v případě ztráty svých slotů požádají vládu USA o podporu.
Stížnost a/nebo opatření amerického ministerstva mohou vytvořit pro Schiphol nepříjemný precedens, neboť s podobnou stížností se mohou na EU a Nizozemí obrátit také další země, jejichž společnosti na Schiphol létají podle mezinárodních smluv a administrativním snížením počtu slotů mohou být poškozeny. (Foto: One Mile at a Time, Bloomberg.com, planes.cz)
Porušení dohod to být nemůže, už jaksi z principu, že žádná dohoda negarantuje sloty "na vždy".
Je to stejné, jako kdyby si v Amsterdamu řekli "tak, a od teď upravíme provozní dobu letiště, a to od 9 do 19" a jako důsledek by přišli o sloty a začali se vztekat.
O porušení by se (mohlo) jednat v případě, že by cíleně zrušili sloty jen Jet Blue. Tak tomu ale nebylo.
Jste úplně mimo. Je to porušení dohod mezi EU a USA a uvidíte, že se Američani domohou slotu pro JetBlue zpět.
Jen: zkuste si clanek precist znovu. Ve stiznosti USA se vyslovne mluvi o "administrativnim rozhodnuti". Nejde tedy o provozni omezeni, ktere by dohoda nepochybne musela akceptovat. Neni jasne, s kym polemizujete. Ministerstvo dopravy USA ma na vec svuj nazor a rozhodlo se proti rozhodnuti ANCL postupovat. Je zjevne, ze dohodu podepsanou na mezivladni urovni je mozno omezit ci zmenit na mezivladni urovni, nikoliv rozhodnutim nejake organizace ANCL. To je take jeden z argumentu, proc si U.S. DOT stezuje.
Je nepochybne, ze o veci se nyni rozhodne na mezivladni urovni prip. u soudu, ktere jsou rozhodne kompetentnejsi posoudit, co je a co neni poruseni dohod. Samozorejme na to muzete mit vlastni nazor.
Pokud z nějakého důvodu snižuju kapacitu nějakého letiště, tak je jasné, že dojde k jejímu snížení a tudíž ke zrušení některých slotů. To ale není porušením žádné meziváldní dohody. Žádná mezivládní dohoda nezaručuje počet slotů "navždy".
Narážka na "rádobynovinařinu planes.cz" je na tuto část:
*Je podivuhodné, že tato organizace svým rozhodnutím porušuje mezivládní dohody.*
Tohle nemá s novinařinou nic společného je to jen další vtipný pokus o autora článku, které se tu vyskytují až nebývale často. Ale to není nic nového, to trvá už pár let.
Jan, Jen: Nizozemi si teoreticky muze delat co chce, ale musi pritom repektovat mezinarodni dohody. Nizozemi dohodu podepsalo a ma ji plnit. Spojene staty maji nesporne pravo plneni dohdoy vymahat. Nyni je tedy na uradech obou zemi, aby si situaci vyjasnily nebo se obratily na prislusne soudy. Pristoupit k reciprocnim krokum je v tomto pripade zjevne adekvatni reakce.
Nerozumim, jak "novinareni" planes.cz souvisi se stiznosti JetBlue a Ministerstva dopravy USA. Pokud vas vsak novinky nezajimaji, tak je nectete. Redakce planes.cz prinesla tuto informaci, ktera je ostatne dostupna ve verejnych zdrojich.
V mezivládní dohodě bude volný přístup "létani a na trh". A pak bude na výkladu co to znamená. Vyklad muze být i ze kdyz oni nepřídělí slot mně, já nepřidělím (nebo i odeberu) jim.
SIce nejsem příznivec eko-bláznění, ale co je na tom, že omezují provoz na letišti "porušováním mezi vládních dohod"? Ono snad součástí mezivládní dohod mezi NL a US bylo, kolik příletů a odletů bude EHAM denně nabízet? Ne, neobsahuje.
Takže opět "rádoby novinařina" planes.cz.
... a na treti stranu diskuse nejakych Honziku z prdelakova o "ekologickych fanaticich" v kontextu toho, ze Nizozemsko ma seriozni problem se stoupajici hladinou more, protoze vetsi cast zeme je uz ted pod jeho hladinou ...
Jinymi slovy - taky to muze skoncit tak, ze Schiphol bude zakladna pro hydroplany.
Na jednu stranu je Nizozemsko suverénní stát a může si dělat co chce (a nést důsledky).
Na druhou stranu je to ekologický fanatismus co [Nizozemsko] ovlivnil [v jeho rozhodnutí].
Co je správně?
Celkem 10 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
https://www.planes.cz/cs/article/208113/nizozemi-odvolava-svuj-plan-omezit-sloty-na-schipholu-nebezpecny-experiment-skoncil-drive-nez-zacal