Nový šéf Boeingu Kelly Ortberg ve středu oznámil, že ztráta za čtvrtletí končící 30. zářím dosáhla 6,17 miliardy dolarů. Je to největší čtvrtletní ztráta od poloviny roku 2018 a téměř čtyřnásobek proti stejnému období roku 2023. Výnosy společnosti klesly meziročně o 1 %. Ortberg již dříve oznámil rozsáhlé propouštění a plán na získání dostatečného kapitálu, aby společnost zachránil od ztráty investičního ratingu a případně bankrotu.
Ortberg prezentoval plán ozdravit Boeing po řadě let, kdy výrobce hospodařil s vysokou ztrátou a ztratil svou reputaci. Uvedl, že firma potřebuje „fundamentální kulturní změnu“.
„Vrátit Boeing k jeho bývalé slávě potrvá nějaký čas, ale se správným zaměřením a kulturou můžeme znovu být ikonickou společností a lídrem v oblasti letectví,“ řekl Ortberg.
Aby toho Boeing dosáhl, „musí vedoucí pracovníci společnosti trávit více času ve výrobních závodech, aby věděli, co se děje, předešli vzniku problémů a lépe spolupracovali na identifikaci a pochopení základní příčiny.“
Výrobce musí přesvědčit regulátora, že zlepšuje svou bezpečnostní kulturu a získat povolení zvýšit výrobu modelu 737 MAX — což je nutná podmínka pro zajištění financování.
Ortberg ve středu rovněž zopakoval, že si přeje „reset“ vztahů vedení s odbory, a „aby vedení v budoucnu obnovilo kontakt“. Ortberg sám přitom hrubě chyboval, když druhý návrh dohody vyhlásil přes média a označil jej za „nejlepší a poslední“. To mezi odboráři vyvolalo nelibost.
Vyjádření Ortberga k transformaci Boeingu o několik hodin předcházelo rozhodování odborů o ukončení stávky a přijetí předběžného návrhu kolektivní smlouvy. Hlasování odborů bylo zahájeno ve středu ráno v 8:00 a ukončeno v 17.00. V hlasování se 64 % hlasujících odborářů vyjádřilo PROTI návrhu. Stávka proto bude pokračovat.
Celkem 64 % proti je pro Boeing horší výsledek než se očekávalo. To dokládá, že otázka obnovení penzijních benefitů je pro odboráře klíčová. Důležitější, než se předpokládalo. Podrobněji jsme se touto otázkou zabývali zde.
„Naši členové si zaslouží více a jasně to vyjádřili,“ řekl po sečtení hlasů Jon Holden, prezident odborů IAM District 751. „Ztráta důchodu je pro mnohé členy stále středobodem této situace.“
Pokud je na vzniklé situaci něco pozitivního, pak zcela jistě to, že zatímco první návrh dohody smetlo 13. září ze stolu 94 % odborářů a o druhém se vůbec nehlasovalo, třetí návrh odmítlo „pouze“ 64 % odborářů. To lze považovat za povzbuzující výchozí moment do dalšího kola vyjednávání.
Největším problémem Boeingu je zastavená výroba letadel 737, 767 a 777 a nejistota, kdy bude výroba obnovena. Nicméně ještě větším problémem se stává dlouhodobé přerušení výroby pro dodavatele, kteří nemají dostatek finančních rezerv k výrobě na sklad. Specifickým problémem je situace u Spirit AeroSystems, které omezují výrobu, neboť dokončené a neodebrané trupy letadel 737 nemají kde skladovat. Spirit proto pošle na nucenou dovolenou na 700 zaměstnanců.
„Říjen je v podstatě ztracen, část listopadu je nyní také ztracena, přičemž výpadek se bude šířit celým dodavatelským řetězcem,“ řekla pro Bloomberg TV Sheila Kahyaoglu, analytička ve společnosti Jefferies. Stávka se nyní blíží ke svému čtyřicátému dni.
Letecké společnosti se budou muset připravit na další zpoždění dodávek letadel 737 MAX. Největší evropský zákazník Ryanair už ústy generálního ředitele O’Learyho naznačil, že dopravce bude „šťastný“, pokud místo kontrahovaných 30 dodávek do zahájení letní sezóny 2025 převezme polovinu letadel.
Boeing očekává, že ve čtvrtém čtvrtletí „spálí“ další 4 miliardy dolarů v hotovosti, což je podobné situaci z počátku tohoto roku. V letošním roce by tak společnost ztratila okolo 14 miliard hotovosti, což by byl nejhorší výkon od doby, kdy pandemie zasáhla leteckou výrobu.
Akcie Boeingu ve čtvrtek klesly o 2,8 %. V letošním roce ztratil Boeing již 40 % své hodnoty. (Foto: The Independent, Wings Magazine, planes.cz)
Radek: myslim, ze z 35% dolu jit nemohou a penze dat nechteji. Takze bych ocekaval, ze zvysi nabidku na 40%. Bude to zajimave
Takže další nabídka musí obsahovat obnovení důchodových benefitů, Boeing možná zkusí nabídnout menší navýšení platů, ale s důchody. Viděl bych tak 30% nárůst - pokles o 5%. Otázkou je, jestli to projde. Odboráři nejspíš chtějí 35% a důchody. Vzhledem k tomu, že se údajně připravili na 3 měsíční stávku, musí povolit Boeing. 3 měsíce by nepřežil.
Celkem 3 záznamy
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Cely zapad uz je vprde??? Dnes světů vladne Vychod, Oni na to přijdou az budou plne ulice lidi co nemaji ba bydlení a nekvalitni ŽRADLO