Britské Jet2 se v neděli 5. ledna rozloučí s Boeingy 757-200. Posledním komerčním letem 757 u Jet2 bude 5. ledna linka LS812 z Ženevy do Manchesteru. Letadla 757 nahradí u Jet2 Airbusy A321neo.
Jet2 zbývají nyní poslední dva exempláře (G-LSAI, G-LSAK), jejich stáří je 37 resp. 28 let. Třetí exemplář, G-LSAE, přeletěl dne 2. ledna k uložení či spíše rozebrání na letiště St. Athan (DGX). Tento 36 let starý exemplář provozovaly mimo jiné v letech 2004–2006 Air Slovakia jako OM-SNA.
G-LSAI byl dodán v roce 1987 CAAC a následně China Southern jako B-2803. Součástí flotily Jet2 se stal v roce 2006. Druhý exemplář, G-LSAK, byl dodán American Trans Air (ATA) v roce 1996 jako N517AT a k Jet2 se dostal v roce 2010.
Očekává se, že finální let z Ženevy obslouží letadlo G-LSAI. Některé zdroje uvádějí, že se jedná o nejstarší exemplář Boeingu 757-200 sloužící v pravidelné osobní přepravě.
Prvním britským provozovatelem 757 byly v roce 1983 British Airways. Podle údajů regulátora CAA přepravila tato britská 757 úctyhodných 471 milionů cestujících, absolvovaly 3,1 milionu letů a nalétala 8,1 milionu letových hodin.
K Jet2 nastoupily první dva exempláře 757 v roce 2005 a doplnily tak flotilu letadel 737-300. Tento typ umožnil Jet2 provozovat to, co společnost definuje jako „středně dlouhé dálkové linky“.
Společnost nasazovala tato letadla mimo jiné z Leedsu, Glasgowa, East Midlands a Newcastlu také na sezónní linky do Newarku. Tyto sezónní lety provozovala společnost letouny 757-200 z pěti bází ještě v roce 2019 a zakončil je až covid. Po odeznění pandemie se k těmto letům společnost již nevrátila. V poslední době provozovaly Jet2 své 757 výlučně z báze v Manchesteru, a to především na letech do populárních dovolenkových destinací.
Boeing 757 bylo ve své době mimořádně vydařeným, provozně spolehlivým letadlem s vysokou kapacitou, dlouhým doletem a relativně nízkými provozními náklady.
Výroba typu 757 byla zahájena v roce 1981 a trvala do roku 2004. Prodej letadel byl ukončen v rámci snahy Boeingu snížit náklady a pokrýt různé potřeby zákazníků řadou 737. K rozhodnutí přispěl nedostatek objednávek. Dnes je už těžké říci, zda se jednalo o přechodný výpadek, nebo o letadlo už nebyl dostatečný zájem. V době po teroristických útocích 11. září panovala v odvětví civilního letectví značná nejistota a objednávky nových letadel vysychaly.
Boeing si později uvědomil, že otevřel Airbusu mimořádnou šanci vyplnit vzniklé vakuum Airbusy A321neo (a jejich variantami, jako jsou A321LR a XLR). Řešením měl být Boeing NMA, který měl díru v portfoliu mezi typy 737 MAX a 787 zacelit.
Katastrofy MAXů společností Lion Air a Ethiopian Airlines v roce 2018 a 2019 uvrhly Boeing do krize a projekt NMA byl smeten ze stolu. A to k velké lítosti zejména domácích aerolinek, které dlouho odkládaly objednávky jiných letadel (včetně řady A321neo) v naději, že NMA doplní a obnoví jejich letecký park a 757 nahradí. Zrušení vývoje NMA znamená, že Boeing dodnes nemá nic, co by dokázalo A321neo konkurovat. Perfektním konkurentem nebude ani 737 MAX 10.
Zatímco většina leteckých společností se s typem 757 (pro přepravu cestujících) loučí, Delta Air Lines se rozhodly do letadel dále investovat a modernizovat jejich interiér. V plánech společnosti do roku 2030 letadla 757 stále figurují, takže budou u Delty létat ještě začátkem další dekády. Delta je význačným provozovatelem tohoto typu. Podle planespotters.net provozuje 108 exemplářů, a to 99x 757-200 a 16x 757-300.
Pravděpodobně nejznámějším kusem 757-200 je letadlo N757AF „Trump Force One“. Letoun v úpravě VIP má kapacitu 23 cestujících. (Foto: ZRH Spotting, Infinite Flight Community, LinkedIn, planes.cz)
8,1 mil. letových hodin je nějakých 924 let. Myslím, že reálný nálet by byl tak 8,1 tisíc hodin.
Ten nejmladší by se na to Slovensko zase mohl vrátit a lítat z Bratislavy do Košic, aby to odstartovali ve velkým.
Tak nevím, ale 471mil cestujících mi nevychází není to spíš 41,7?????
Jet2.com s nimi letali i do Prahy. 37 let je už skutečně rarita. Letadla byla spolehlivá, na dnešní dobu už trochu žíznivá
Delší verze se mi vždy líbila, ten poměr průměru trupu, délky a kapacity je na uzkotrupe letadlo neuvěřitelný.
Bezva éro po všech stránkách...
Škoda, moc mu ty barvy slušely.
Celkem 7 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Ta čísla mají zřejmě reprezentovat výkon VŠECH 757 BA. V reportáži na key.aero uvádějí za 27 let (tj. do r. 2010) 135 MIO cestujících a 1,1 MIO letů. Na vrcholu jejich používání v r. 1999 jich prý BA měly 53 ks.