Ve svém dopise demokratickému kongresmanovi Rajovi Krishnamoorthimu uvedl generální ředitel Michael O’Leary, že Ryanair „přehodnotí“ svou objednávku u Boeingu, pokud by americká cla zvýšila cenu letadel této společnosti. Informaci o dopise jako první přinesla agentura Reuters.
Ryanair má momentálně u Boeingu objednáno 330 letadel. Hodnota této objednávky se odhaduje na přibližně 30 miliard dolarů. Ryanair je největším evropským zákazníkem Boeingu.
Na konci března šéf Ryanairu O’Leary prohlásil, že by byl otevřený nákupu letounu C919, pokud by cena byla příznivá. Je přitom přesvědčen, že COMAC si pro své letadlo zajistí evropskou certifikaci EASA.
„Americké a evropské aerolinky by neměly ani uvažovat o budoucím nákupu letadel od čínských vojenských firem,“ reagoval na vyjádření O’Learyho kongresman Krishnamoorthi v dopise O’Learymu, přičemž poukázal na vazby společnosti COMAC na čínskou armádu. Krishnamoorthi je nejvýše postaveným demokratem ve výboru Sněmovny reprezentantů, který se zabývá „strategickou soutěží“ s Komunistickou stranou Číny.
O’Leary ve svém dopise Krishnamoorthimu uvedl, že by o čínském letadle uvažoval, pokud by bylo o 10 až 20 % levnější, ale zároveň zdůraznil, že v současnosti Ryanair s firmou COMAC žádná jednání nevede.
Současný duopol Airbus a Boeing nyní řeší, jak se cla promítnou do jejich dodavatelských řetězců a prodeje letadel. A také nakolik by nová situace mohla otevřít dveře jiným dodavatelům, jako je například čínský COMAC.
Michael O’Leary je nejnovějším šéfem aerolinky, který připustil COMAC jako alternativu duopolu.
Ronald Lam, generální ředitel hongkongské Cathay Pacific, na loňské konferenci magazínu Fortune předpověděl budoucnost leteckého sektoru jako „ABC“ – tedy Airbus, Boeing a COMAC.
Malajsijský nízkonákladový dopravce AirAsia jedná s firmou COMAC. Generální ředitel Tony Fernandes uvedl, že společnost potřebuje více letadel jako doplněk ke své flotile A321.
V současnosti se naprostá většina letadel COMAC používá v Číně. Jen několik málo nečínských aerolinek provozuje tato letadla. Vietnamská společnost Vietjet začala nedávno provozovat regionální C909 (dříve ARJ21). Toto letadlo provozují rovněž Lao Airlines a indonéské TransNusa Airlines.
Přes zmíněnou hrozbu se nezdá pravděpodobné, že byl v dohledné budoucnosti COMAC mohl být reálným řešením pro Ryanair, a to hned z několika důvodů: i) produkce letadel C919 je zatím omezená, 2) získání certifikace by si podle šéfa EASA vyžádalo 3 až 6 let, iii) C919 nenabízí kapacitu cestujících, kterou Ryanair perspektivně potřebuje, iv) Ryanair by musel přeškolit své posádky a personál a v) COMAC by musel vybudovat rozsáhlou servisní síť pro celou síť Ryanairu. To jsou samozřejmě aspekty, kterých si je O’Leary vědom.
Zatímco přinejmenším v krátkodobém a střednědobém horizontu si lze přechod ke COMACu jen těžko představit, v dlouhodobém horizontu bude COMAC nepochybně hlavním vyzyvatelem duopolu v segmentu jednouličkových letadel. Konkurenční tlak je něco, co by duopol potřeboval ke zlepšení svého výkonu. (Foto: China Daily, VietCap Traiding, planes.cz)
Moderni letadla jsou na dlouha leta dopredu vyprodana...
... "a co tak AIrbus 320 neo, pane Čechove", sorry Mr. Learry???...
Celkem 3 záznamy
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
O'Leary opět jenom provokuje; koneckonců to není zdaleka poprvé, co plácnul nějakou kontroverzní blbost jen aby získal pozornost médií. Vzpomínáte, jak onehdy řekl, že zvažuje zpoplatnění záchodů v letadlech?