Bizjet bez kompromisů – Global 8000

  • 27.05.2025 13:59

Kanadský výrobce Bombardier uskutečnil první let prvního sériového bizjetu Global 8000. 

Let, který se uskutečnil 16. května 2025, testoval klíčové systémy v rámci letového testovacího protokolu společnosti. Global 8000 je nejrychlejší bizjet.

Global 8000 vychází z osvědčeného modelu Global 7500. S maximální rychlostí M=0.94 je zřejmě nejrychlejším civilním letadlem od dob Concorde a Tu-144. Přitom zvýšená cestovní rychlost dosahuje impozantních M=0.92 a typická cestovní rychlost M=0.85. Pro srovnání to odpovídá typické cestovní rychlosti Airbusu A350-900, který má rovněž přibližně stejný dolet.

Letoun poskytne svým zákazníkům vysokou úroveň komfortu, dolet takřka 15 000 km a nejvyšší rychlost. Dolet umožňuje zvládnout bez mezipřistání např. trasy Dubaj (DXB) – Houston (IAH), Singapur (SIN) – Los Angeles (LAX) či Londýn (LHR) – Perth (PER).

Uváděné parametry doletu platí za následujících podmínek: venkovní teplota při vzletu ISA+15 ºC, 8 cestujících, 4 členové posádky a cestovní rychlost M=0.85, atd.

Impozantní je rovněž maximální výška letu, kterou je letová hladina 510 (tj. asi 15 500 km). Ve srovnání s Airbusem A350 (13 100 m) je to o vice než 2 km výše.

Unikátní řešení křídla, pokročilý systém řízení fly-by-wire a motory GE Passport zajišťují nejenom vysoký komfort letu, hospodárný provoz, ale také možnost operovat z kratších drah, než to dokáže mnoho konkurenčních letadel v tomto segmentu. Patentovaná technologie Smooth Flex Wing od Bombardieru snižuje dopad turbulencí, čímž nabízí klidnější a pohodlnější cestování.  

Kabina je při letu ve výšce 41 000 stop udržována na tlakové výšce odpovídající 640 m – což výrazně překonává běžná dopravní letadla a zajišťuje nižší únavu a lepší pohodu pro pasažéry. Letoun navíc nabízí pokročilé možnosti konektivity a nástroje pro produktivitu na palubě. Maximální kapacita je 19 cestujících.

K luxusnímu zážitku přispívají sedadla Nuage od Bombardieru a široká škála možností přizpůsobení interiéru. Propagační video najdete zde. (Foto: Bombardier, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
28.05.2025 14:18

Opravdu je kabinová výška pouhých 640 m? To má třeba Vimperk, nemá to být 1640?

Radek V. - nepřihlášený host (...192.86...)
28.05.2025 11:53
Letová výška

Ten rozdíl je významný, nemusíte brát ohledy na jiné letouny při řízení letového provozu. Rychlost je taky dobrá.

Marek - nepřihlášený host (...135.22...)
27.05.2025 15:00
Bezva vyska

To je oproti Airbusu opravdu velky rozdil v letove hladine.

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace