Kanadský výrobce Bombardier uskutečnil první let prvního sériového bizjetu Global 8000.
Let, který se uskutečnil 16. května 2025, testoval klíčové systémy v rámci letového testovacího protokolu společnosti. Global 8000 je nejrychlejší bizjet.
Global 8000 vychází z osvědčeného modelu Global 7500. S maximální rychlostí M=0.94 je zřejmě nejrychlejším civilním letadlem od dob Concorde a Tu-144. Přitom zvýšená cestovní rychlost dosahuje impozantních M=0.92 a typická cestovní rychlost M=0.85. Pro srovnání to odpovídá typické cestovní rychlosti Airbusu A350-900, který má rovněž přibližně stejný dolet.
Letoun poskytne svým zákazníkům vysokou úroveň komfortu, dolet takřka 15 000 km a nejvyšší rychlost. Dolet umožňuje zvládnout bez mezipřistání např. trasy Dubaj (DXB) – Houston (IAH), Singapur (SIN) – Los Angeles (LAX) či Londýn (LHR) – Perth (PER).
Uváděné parametry doletu platí za následujících podmínek: venkovní teplota při vzletu ISA+15 ºC, 8 cestujících, 4 členové posádky a cestovní rychlost M=0.85, atd.
Impozantní je rovněž maximální výška letu, kterou je letová hladina 510 (tj. asi 15 500 km). Ve srovnání s Airbusem A350 (13 100 m) je to o vice než 2 km výše.
Unikátní řešení křídla, pokročilý systém řízení fly-by-wire a motory GE Passport zajišťují nejenom vysoký komfort letu, hospodárný provoz, ale také možnost operovat z kratších drah, než to dokáže mnoho konkurenčních letadel v tomto segmentu. Patentovaná technologie Smooth Flex Wing od Bombardieru snižuje dopad turbulencí, čímž nabízí klidnější a pohodlnější cestování.
Kabina je při letu ve výšce 41 000 stop udržována na tlakové výšce odpovídající 640 m – což výrazně překonává běžná dopravní letadla a zajišťuje nižší únavu a lepší pohodu pro pasažéry. Letoun navíc nabízí pokročilé možnosti konektivity a nástroje pro produktivitu na palubě. Maximální kapacita je 19 cestujících.
K luxusnímu zážitku přispívají sedadla Nuage od Bombardieru a široká škála možností přizpůsobení interiéru. Propagační video najdete zde. (Foto: Bombardier, planes.cz)
Ten rozdíl je významný, nemusíte brát ohledy na jiné letouny při řízení letového provozu. Rychlost je taky dobrá.
To je oproti Airbusu opravdu velky rozdil v letove hladine.
Celkem 3 záznamy
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Opravdu je kabinová výška pouhých 640 m? To má třeba Vimperk, nemá to být 1640?