Transportní Airbus A400M nepatří zrovna mezi úspěchy Airbusu. Program A400M se vloni podstatným způsobem podepsal na provozní ztrátě 556 milionů eur divize Airbus Defence & Space. Celkové ztráty spojené s programem A400M dosahují několika miliard eur.
Náklady na vývoj a výrobu jsou vyšší, než se předpokládalo, navíc letoun ztratil v loňském roce část zakázek. Poptávka se trvale pohybuje na nízké úrovni. Dlouhodobě se proto uvažovalo, že výroba letadel bude utlumena a po uspokojení všech objednávek zastavena.
Letouny provozují či si objednala letectva následujících zemí: Německo, Francie, Velká Británie, Španělsko, Belgie, Lucembursko a Turecko. Z mimoevropských zemí provozují nebo mají A400M objednána letectva Malajsie a Kazachstánu. Indonésie převezme na základě objednávky z roku 2021 první exemplář příští rok.
V předvečer zahájení Paris Air Show oznámil šéf divize Airbus Defence & Space Michael Schoelhorn, že Airbus získal příslib dalších zakázek, které umožní výrobu letadel zachovat.
Airbus dříve varoval, že nevyřízené objednávky na A400M se rychle ztenčují a nové nepřicházejí. Ke konci května 2025 dodal Airbus 131 z celkem 178 dosud objednaných letounů A400M.
Schoelhorn sdělil novinářům, že jednání se stávajícími i perspektivními zákazníky probíhají dobře a měla by Airbusu umožnit zajistit si letos dalších osm až deset objednávek. To je množství, které postačuje k udržení stabilní zásoby zakázek.
„Obchodní kampaně opět nabírají na síle,“ uvedl 13. června. Úroveň osmi až deseti objednávek by podle něj měla být dosažitelná i v každém z příštích tří let. (Foto: RAF, Defence Turkey, Wikimedia, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém