Šéf společnosti Airbus Guillaume Faury ve čtvrtek informoval, že Airbus hodlá výrazně zvýšit výrobu neprodávanější řady letadel A320neo. Ta by se měla do konce roku 2025 takřka zdvojnásobit a dosáhnout tempa 75 letadel měsíčně. Zvýšení výroby odpovídá současnému výhledu Airbusu na postupné zotavování trhu letecké dopravy.
Výrobce věří, že na trhu existuje dostatečně silná odložená poptávka. Řada společností pořízení nových letadel s nástupem krize odložila na polovinu dekády, některé výrazně redukovaly letecké parky a po krizi je budou doplňovat. Tahounem poptávky po jednouličkových letadlech budou rychle se zotavující domácí trhy v USA a Číně.
Airbus věří, že zotavení trhu letecké dopravy bude výrazně rychlejší, než je obecný konsensus. Přitom je nutno přiznat, že odhady Airbusu během krize byly překvapivě přesné. S nástupem poptávkové krize snížil Airbus výrobu o cca 30 % a potvrdilo se, že snížené tempo odpovídá reálným absorpčním schopnostem trhu. Airbus se snaží předejít situaci z roku 2018 a 2019, kdy nebyl schopen poptávku uspokojit. V roce 2018 dodal Airbus o 80 letadel méně, než plánoval. Očekávaná poptávka po jednouličkových strojích by měla být robustní.
Na informaci o zvýšení výroby reagovaly akcie ve čtvrtek prudkým růstem o takřka 10 % a dalších 1,2 % přidaly v pátek. Stouply také akcie dalších firem z oboru, jako např. výrobce motorů Safran.
Naopak skepticky se v pátek vyjádřil šéf organizace IATA Willie Walsh. Poukazuje na velký rozdíl mezi tím, co chtějí výrobci dodávat trhu a tím, co reálně potřebují letecké společnosti.
Šéf Airbusu apeloval na subdodavatele, aby byli na takový nárůst připraveni. Společnost spolupracuje s asi 8000 externími dodavateli. Faury prohlásil: „nesmíme přeceňovat míru naší jistoty, ale také podcenit fakt, že po skončení krize už není krize“.
Airbus letos zvýší výrobu populární řady A320 ze stávajících 40 letadel měsíčně na 45 měsíčně, ve druhém čtvrtletí 2023 dosáhne výroba tempa 64 letadel řady A320 měsíčně. Tím překročí svůj předkrizový výrobní rekord 60 letadel A320 měsíčně. Firma zkoumá možnost vyrábět počátkem roku 2024 okolo 70 exemplářů a míří na 75 letadel řady A320 za měsíc v roce 2025.
Pokud jde o A220, Airbus plánuje zvýšit výrobu počátkem roku 2022 z 5 měsíčně na 6 měsíčně a k polovině dekády na 14 letadel A220 za měsíc. Dohromady by tedy v roce 2025 měl Airbus dodávat trhu takřka 90 jednouličkových letadel měsíčně.
Trh širokotrupých letadel se podle Airbusu bude zotavovat daleko pomaleji. Přesto se výroba A350 zvýší z 5 na 6 měsíčně k podzimu 2022, výroba A330 zůstává na úrovni dvou letadel měsíčně.
Také Boeing se snaží zvýšit svou produkci typu 737 MAX, byť ne takovou měrou, jako Airbus. I z toho důvodu, že mu stojí stovky již vyrobených MAXů skladem. Mnohé z nich během krize ztratily původního zákazníka. Boeing stále čeká na schválení typu 737 MAX řadou regulátorů, mezi nimi zejména čínským CAAC.
Informace Airbusu přichází asi jen týden poté, kdy Boeing zveřejnil, že od podzimu roku 2022 zvýší výrobu typu 737 MAX na 42 letadel měsíčně. (Foto: Airbus, planes.cz)
No comments added.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | CMS